دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
14 بهمن 1397 - 11:55

تصویر سازی غلط تل آویو در پرونده شام

داده‌های میدانی گویای آن است که دولت سوریه با ورود به دوران پسا جنگ، در حال تثبیت شدن است و پیروزی جبهه مقاومت در محیط‌های مختلف منطقه غرب آسیا در حال وقوع و برای موافقان و مخالفان غیر قابل انکار است.
نویسنده : محمدرضا شبانی
کد خبر : 2232
رژیم صهیونیستی در دو هفته اخیر، چندین موضع در جنوب سوریه و ارتفاعات جولان، را مورد هدف قرار داد که موج دوم آن سنگین‌تر بود. این موج از حملات با واکنش قاطع و شدید سوریه مواجه شد. درخصوص اینکه هدف تل آویو از آغاز دور جدید حملات علیه سوریه چیست، باید گفت: نخست وزیر رژیم صهیونیستی این روز‌ها شرایط سختی را تحمل می‌کند. شکست اخیر و برقراری آتش بس در غزه، استعفای وزیر جنگ و تشدید اختلافات در کابینه، جایگاه نتانیاهو را بیش از هر زمان دیگری تضعیف کرده است.
از طرفی خروج آمریکا از سوریه و پیروزی‌های جبهه مقاومت رژیم صهیونیستی را با رعب و وحشت بی سابقه‌ای مواجه کرده است. به همین دلیل برای سرپوش گذاشتن بر بحران‌هایی که با آن مواجه است، به تداوم جنگ با ایران و حزب الله در سوریه می‌اندیشد تا شاید ایران از سوریه خارج شود. به همین دلیل مواضعی را در جنوب سوریه و جولان با حملات موشکی مورد هدف قرار داد که عمده این حملات موشکی با سامانه پدافند هوایی ارتش سوریه در آسمان رهگیری و خنثی شد (۳۸ موشک خنثی و تنها چند موشک به فرودگاه بین المللی دمشق اصابت کرده است. نکته جالب توجه اینکه در اغلب موارد اینچنینی فرماندهان سپاه موضع گیری می‌کردند و برای اولین بار امیر نصیرزاده، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد از این به بعد در صورت افزایش حملات، واکنش نشان خواهیم داد؛ بنابراین اگر هشدار روسیه و موضع گیری ایران را مفروض بگیریم، رژیم صهیونیستی دایره انتخاب محدودی خواهد داشت. اول اینکه این رژیم برای جلوگیری از عصبانیت و تحریک ایران و روسیه و امکان پاسخ سنگین موشکی از سوی سوریه در صورت تداوم حملات، از مواضع خود عقب نشینی کند که البته این موضوع بر حجم انتقادات علیه نتانیاهو خواهد افزود و از طرف دیگر به حملات خود در سوریه ادامه دهد که در این صورت باید ریسک بزرگی را به جان بخرد؛ چرا که در این صورت ممکن است دامنه درگیری از مناطق جنوبی سوریه به تل آویو کشیده شود و با ورود حزب الله، ایران، سوریه عرصه بر این رژیم تنگ شود. رژیم صهوینستی هر کدام از این دور اه را برگزینه مسلماً بازنده معرکه‌ای است که به خاطر اشتباه محاسباتی، خود آن را کلید می‌زند و ناخواسته موضع جبهه مقاومت را در منطقه برای چانه زنی در مسائل گوناگون بالا می‌برد.

مقامات صهیونیستی در هر مرحله از حملات خود به سوریه ادعا می‌کنند مواضعی از ایران را هدف قرار دادهند. در حملات اخیر نیز اذعان دارند که انبار‌های سلاح و پایگاه‌های سپاه (ایران) در سوریه را هدف قرار داده اند. بر خلاف اظهارات موهوم کارشناسان نظامی صهونیسم، سپاه پاسداران در سوریه محیط نظامی و انبار تسلیحات مستقلی ندارد و به صورت مستشاری در اتاق جنگ مشترک فعالیت می‌کند. به عبارتی ارتش سوریه با پوشش هوایی روس‌ها و نظریات مستشاری حزب الله و فرماندهان سپاه ایران تحرکات نظامی خود را عملی می‌کند و اظهاراتی از این قبیل که انبار تسلیحات سپاه در سوریه مورد هدف قرار گرفت، صرفاً یک تاکتیک روانی برای فریب افکار عمومی است؛ با این توضیح که ایران به عنوان یک تهدید جدی در مرز‌های رژیم صهوینستی در جنوب سوریه و جولان است و برای رفع این تهدید است که هرازچندگاهی به سوریه حملات موشکی را صورت می‌دهند. از طرفی این پیام را به بازیگران ذی ننفع در سوریه (مثل روسیه، ترکیه) مخابره کند که حضور ایران در سوریه باعث افزایش دامنه جنگ و بی ثباتی سوریه خواهد بود! اما واقعیت امر این است که هم آمریکا و هم رژیم صهونیستی از نفوذ روز افزون منطقه‌ای ایران و ایجاد یک کمربند دفاعی با رویکر مقاومت هراس دارند و به دنبال بهانه تراشی و توجیه تجاوزات خود به خاک سوریه اند، جمهوری اسلامی ایران به صورت کاملا قانونی و بنا به درخواست دولت و ملت سوریه در این کشور حضور یافته و به کمک ارتش سوریه مواضع تروریست‌ها را نابود کرده؛ تروریست‌هایی که چندین سال مورد حمایت نظامی و مالی غرب و رژیم صهیونیستی بوده اند؛ بنابراین هر چند در امر سیاست بین الملل پیش بینی امری دشوار است، اما داده‌های میدانی گویای آن است که دولت سوریه با ورود به دوران پسا جنگ، در حال تثبیت شدن است و پیروزی جبهه مقاومت در محیط‌های مختلف منطقه غرب آسیا در حال وقوع و برای موافقان و مخالفان غیر قابل انکار است. کمااینکه سید حسن نصرالهی دبیر کل حزب اله لبنان با پاسخ محکم و قاطع خود، حجت را بر رژیم غاصب صهیونیسم تمام کرد؛ جایی که سید حین نصرالهت گفت: «مقاومت موشک نقطه زن دارد و به تعداد کافی هم دارد.» اما با وجود اینکه موازنه قدرت در منطقه به نفع جبهه مقاومت است، باید مراقب تصویر سازی‌های فریبنده رژیم صهیونیستی در سوریه باشیم و با تنویر افکار عمومی منطقه‌ای و جهانی این حربه تبلیغاتی- روانی دشمن را خنثی کنیم.

ارسال نظرات